Vánoce jsou svátky klidu, pohody, ale také obdobím náročným na psychiku. Zvlášť pro ty, kteří ztratili někoho blízkého, rozešli se s partnerem, ale i pro ty, kdo tráví první Vánoce bez dětí. Vzpomínají na to, jaké to bylo o Vánocích dříve, když ještě byli s rodinou či partnerem. Namísto radosti cítí smutek, úzkost, možná i depresi. Kdy vánoční deprese hrozí a jak se jí zbavit?

Čím to je, že lidé mívají vánoční depresi?

Proč máme rádi Vánoce? Možná nám dávají pocit jistoty. O Vánocích cítíme, že někam patříme.

Během svátků si lidé, kteří žiji sami, anebo se cítí sami, uvědomují samotu mnohem silněji. Mají strach, že už budou sami napořád, že si nikdy nikoho nenajdou nebo že je nikdo nemá rád.

Pocit ztráty a smutku zvyšují dojemné vánoční reklamy a filmy. Obchody jsou plné vánočního zboží a k nákupu hrají koledy. K tomu vánoční večírek s kolegy nebo besídka vašich dětí.

Při tomto tlaku je těžké se od Vánoc oprostit. I když se rozhodnete, že Vánoce slavit nebudete, nevyhnete se jim. Jedině, odjedete-li na opuštěný ostrov.

Jak vánoční depresi předejít? Čtěte 8 užitečných rad.

1) Jste sami? Na Štědrý den se snažte být mezi lidmi

Nejlépe se s vánočním smutkem bojuje v rodinném kruhu. Pokud žijete sami, navštivte příbuzné, třeba i vzdálenější. Zavolejte někomu, kdo je také sám a zajděte na pivo nebo čaj. Pokud nikoho nemáte, nabídněte třeba pomoc v domově seniorů.

2) Buďte často na čerstvém vzduchu

Čistý vzduch a pohyb je pro zdraví a štěstí velmi důležitý. Venku to vždy vypadá lépe než za oknem. Vyrazte na odpolední zimní procházku do lesa, projděte se městem.

Chcete sportovat, ale nevíte, jak na to? Začněte pomocí rad v článku. Zjistíte v něm, jak se začít pravidelně hýbat a časem třeba i běhat.

3) Naplňte sváteční čas vším, co máte rádi

Díváte se rádi na filmy? Pusťte si svou oblíbenou komedii. Zabavte se luštěním křížovek, přečtěte si pěknou knihu. Pochutnejte si na zmrzlině, čokoládě. Na Vánoce jsou „prohřešky“ povolené.

4) Rozsviťte světla a zapalte svíčky

V zimě se brzy stmívá. Z nedostatku sluníčka mají lidé málo energie i špatnou náladu. Světlo má pro lidský organismus blahodárné účinky. Dokud je venku světlo, jděte na procházku. Večer si doma rozsviťte světla a svíčky.

5) Cítíte se osamělí? Možná není chyba v ostatních

Pokud jste osamělí, zkuste se více zamyslet proč. Své ego teď ponechte stranou. Není lehké si přiznat, že je třeba chyba ve vás. Pro člověka je někdy lehčí se se svou životní situací smířit než proti ní bojovat a snažit se ji změnit. Každý je strůjcem svého štěstí. Převezměte odpovědnost za svůj život.

V rozhádané rodině můžete být vy tím prvním, kdo podá ruku k usmíření. Pamatujte na to, že vztahy s okolím se vytváří podle toho, jaký vztah máte sami k sobě.

„Všechny negativní pocity, emoce a myšlenky jsou založeny na strachu a naopak všechny pozitivní pocity na lásce. Lásce k sobě.“ Ivo Kroupa

6) Když je vám smutno, alkoholu se raději vyhněte

Cítíte-li smutek, účinky alkoholu by vaši úzkost mohly ještě více prohloubit. Vyhněte se mu.

7) Využijte sváteční čas a konec roku pro nový začátek

Najděte si o Vánocích čas na chvilku rozjímání. I když jste na dně, můžete se od něj odrazit. Zamyslete se nad tím, co se vám v uplynulém roce povedlo. Co vás potěšilo? Je možné něco z toho zažít znovu?

8) Smutek nechte volně plynout

Deprese, kterou na konci roku pociťujete, je spíše krátkodobým smutkem, který má nějakou příčinu. Potlačování zármutku může být spouštěčem dlouhodobé deprese, psychických problémů a agresivity. Vyplakejte se, slzy nejsou slabost.

Pokud i přesto pociťujete o Vánocích silný stres a máte pocit, že to sami nezvládnete, kontaktujte odborníka, terapeuta. Pomůže vám těžké životní období překonat.

Čtěte na blogu další tipy pro šťastný život.