Zdravá výživa je společně s fyzickou aktivitou, spánkem a duševní hygienou součástí zdravého životního stylu. Může mít kvalita jídla vliv na lidskou psychiku? Lidské tělo je jeden vzájemně propojený systém. Jak se staráte o svou tělesnou schránku, má vliv na vaši psychiku i na zvládání stresu. Jak jíst zdravě? Stačí dodržovat pár základních pravidel.

„Jste to, co jíte.“

Způsob stravování pozitivně či negativně ovlivňuje náladu, emoce, chování a psychiku celkově. Mnoho civilizačních chorob dnešní doby pochází z nezdravého jídla. Zdravé jídlo a pití je pro spokojený a šťastný život velmi důležité.

Cukr – droga 21. století

Když se lidé cítí unaveni nebo mají špatnou náladu, často sáhnou po sladkostech – cukru. Cukr však způsobí jen krátkodobý přísun energie a chvilkovou lepší náladu. Potom dojde k náhlému a prudkému poklesu energie. Únava a chuť na sladké se pak opět vrátí.

Zvýšený příjem rafinovaného cukru způsobuje podrážděnost, bolest hlavy, výkyvy nálad. Má vliv na kvalitu spánku. Nehledě na to, že přibíráte na hmotnosti.

Jak jíst zdravě?

1) Omezte příjem cukrů každý den

Snad každý občas „zhřeší“ konzumací sladkostí, ale nemusí to být každý den. Omezte sladkosti, dorty, koláče, čokoládu s malým obsahem kakaa, sušenky, slazené nápoje a alkohol. Začněte méně sladit kávu a čaj. Kvalitní zrnkovou kávu a čaj není třeba sladit vůbec, protože jejich chuť je výrazná sama o sobě.

Pamatujte na to, že cukr je také v běžném pečivu – bílých rohlících, houskách, chlebu. Jezte bílé jogurty s jogurtovou kulturou místo ovocných. V ovocných jogurtech bývá často přidaný cukr a geneticky modifikovaný škrob.

2) Jezte komplexní sacharidy

Omezte příjem jednoduchých sacharidů – bílého pečiva, bílé rýže, běžných těstovin. Jednoduché sacharidy způsobují rychlý nárůst hladiny krevního cukru a následnou tvorbu inzulinu. Je po nich brzy hlad a vzniká únava.. Začleňte do jídelníčku raději sacharidy komplexní, vstřebávají se pomaleji. Jsou například v luštěninách, celozrnných těstovinách, ve tmavé rýži a celozrnném pečivu. Nejlepší variantou je kváskové pečivo, které napomáhá při procesu trávení a celkově pozitivně působí na střevní mikroflóru.

3) Udržujte správnou hladinu serotoninu

Serotonin je hormon dobré nálady. Jeho nedostatek způsobuje změny nálady, poruchy spánku, podrážděnost až agresivitu.

Mozek syntetizuje serotonin z tryptofanu, aminokyseliny, která se dostává do těla potravou. Vysoký obsah tryptofanu se nachází například v banánech, avokádu a krutím mase. Dále tvorbu serotoninu podporují losos, vejce, luštěniny, celozrnné pečivo, švestky, rajčata, ořechy a listová zelenina.

4) Vyhněte se průmyslově zpracovaným a rafinovaným výrobkům

Uzeniny, jídlo z fastfoodů či alkohol tělu vůbec neprospívá. Pro správnou funkci střev jezte fermentované potraviny, například tempeh či kvašenou zeleninu. Na zimu si naložte bílé zelí nebo kimči – korejské národní jídlo z nakládané zeleniny. Jste-li ve stresu, užívejte kvalitní probiotika.

5) Zvyšte spotřebu zeleniny a ovoce

Syrová zelenina je zdrojem vlákniny, vitamínů a minerálních látek. Pokuste se denně sníst alespoň půl kila zeleniny a ovoce. Zeleninu tepelně upravujte na rostlinném oleji. V zimě, když je čerstvé zeleniny nedostatek, si ji nakládejte a fermentujte.

6) Zajistěte si dostatečný příjem zdravých tuků

Zdravé tuky obsahují dostatek omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Průměrná každodenní strava obsahuje uspokojivé množství omega-6 pro pokrytí základních funkcí organismu, avšak málo omega-3 kyselin. Nedostatek omega-3 mastných kyselin může způsobit únavu, suchou pokožku, zácpu, bolesti kloubů.

Nejvíce omega-3 mastných kyselin obsahují mořské ryby, vlašské ořechy, lněná semínka, za studena lisovaný lněný olej a olivový olej.

7) Dostatečně pijte

Voda pomáhá tělu odplavovat škodlivé látky, proto se snažte vodu popíjet průběžně a pravidelně. Nejlépe každou hodinu jednu sklenici vody. Káva, silný černý či zelený čaj se nepočítá. Obsahují kofein, případně tein.

Nejzdravějším nápojem je kvalitní čistá voda z kohoutku, kterou je dobré prolít skrze filtrovací konvici. Odstraníte tím škodlivý chlór. Nekupujte vodu z PET lahví. V plastových lahvích si občas kupte minerální vodu (musí to být na lahvi napsané), doplníte tak ztracené minerály. Vyhýbejte se slazeným nápojům.

Dobrým „nabíječem“ je voda s citrónem. Avšak s citrusy to příliš nepřehánějte. Citrusy, které se k nám dováží, jsou pěstované chemicky a trhané ještě nezralé. K pití jsou vhodné i slabší bylinkové čaje.

Na kvalitě potravin záleží

Čtěte si v obchodě složení potravin. Je lepší nakoupit raději méně kvalitních potravin než plný košík levného nekvalitního jídla plného zbytečných přísad, sladidel, aromat, barviv..

Testy potravin se například zabývá pořad Jana Tuny „A DOST“ na internetové televizi Stream. Spoustu informací o zdravé výživě také najdete na webových stránkách Margit Slimákové – specialistky na zdravotní prevenci a výživu.

Zajímejte se více o to, co jíte

Svůj jídelníček asi nezměníte ze dne na den, je to dlouhodobý proces. Rad ohledně zdravé výživy najdete na internetu spoustu. Pro orientaci ve správných potravinách vám také poslouží „pyramida zdravé výživy“. Najděte si pro sebe to, co vám bude nejlépe vyhovovat. Netvrdím, že zdravá strava udělá z pesimisty optimistu, ale určitě přispěje k lepší kvalitě života.

Sledujte dál seriál Elementy štěstí na blogu.