Pravidelný pohyb je velice důležitý pro zdraví i štěstí. Víte, které látky v těle při sportu vznikají? Je to například hormon endorfin, který pomáhá navodit pocity radosti a potlačuje bolest. Chcete sportovat, ale nevíte, jak na to? Pomocí rad v článku zjistíte, jak se začít pravidelně hýbat a časem třeba i běhat.

Co jsou endorfiny

Endorfiny jsou hormony, které tělo vylučuje během fyzické zátěže, sportu, ale i při stresu, sexu či porodu. Endorfin je také nazýván jako „hormon štěstí“. Proč? Podle odborníků jsou endorfiny jakési „opiáty“, které po uvolnění do mozku navozují pocit radosti, štěstí a dobrou náladu. Zároveň potlačují bolest vznikající při intenzivním pohybu.

Při kterých sportovních aktivitách se endorfiny uvolňují nejvíce? Během sportů, při nichž opakovaně děláte rytmické pohyby. Například při cyklistice, plavání a běhu. Hladina endorfinu roste už deset minut po začátku cvičení a zůstává až na desetinásobku svého klidového množství ještě půl hodiny po ukončení větší fyzické zátěže.

Zajímavé je, že tělo trénovaného člověka začíná vytvářet endorfiny mnohem rychleji a ve větším množství než organismus rekreačního sportovce. To může být další inspirací, proč pravidelně sportovat.

Endokanabinoidy – látky podobné konopí

Vědci z univerzity v německém Heidelbergu zjistili, že tělo během sportovní aktivity vytváří ještě další látku, takzvané endokanabinoidy. Endokanabinoidy jsou látky podobné látkám v konopí. Zlepšují náladu, tlumí bolest a rozšiřují cévy. Svůj výzkum popisují ve vědeckém americkém magazínu PNAS.

Jak se začít pravidelně hýbat?

Choďte

Děsí vás představa cvičení v posilovně? Pokud máte se sportem málo zkušeností, případně jste po těžké nemoci, začněte přirozeným pohybem – chůzí.

Zařaďte chůzi do každého dne. Pokud je to možné, choďte do práce pěšky nebo jezděte na kole. Bydlíte v paneláku? Vyšlápněte do schodů po svých. Je důležité se hýbat pravidelně. Lepší je 5× týdně po dobu 30-40 minut než jednou týdně 3 hodiny. O víkendu si vyšlápněte na delší pěší výlet.

Zkuste chůzi s holemi

Na výlety si pořiďte hole na nordic walking. Tyto hole neslouží k podpírání, ale k zapojení rukou. Až si zlepšíte kondici chůzí, pusťte se třeba do běhání.

Jak začít běhat?

Stanovte si reálné cíle, jinak brzy skončíte se zraněním. Zapomeňte na to, že na poprvé uběhnete 8 km. Začínejte zlehka, zkuste jogging – pomalý běh, anebo indiánský běh – střídání chůze a běhu, případně klasický běh. Ale nejprve třeba jen 1 kilometr.

Jak často běhat? Na to neexistuje jednoznačná odpověď. Každému vyhovuje něco jiného, ale tři dny v týdnu jsou minimum pro udržení kondice. Pro zlepšení kondice je třeba sportovat čtyřikrát týdně i častěji. Běh kombinujte ještě s jiným druhem pohybu – dlouhou procházkou, jógou, cvičením v posilovně či jízdou na kole. Vynikající je také posilování s vlastní vahou či venkovní cvičení takzvaný workout. Naučte se také odpočívat. Zajděte občas do sauny nebo na masáž.

Výhody běhání venku

  • Jste na čerstvém vzduchu.
  • Běh je pro tělo přirozený.
  • Je to levný sport. Stačí si pořídit jen běžecké boty. Nějaké sportovní oblečení asi máte. Oproti sportům, jako je třeba tenis či cyklistika je běhání mnohem levnější.
  • Na běh máte času, kolik chcete. Nejste omezeni otevírací a zavírací dobou posilovny.

Spoustu běžeckých tipů najdete na webu běžce a trenéra Miloše Škorpila nebo na webu Rungo.

Tip: Udělejte si z procházek a sportu rutinu. Naplánujte si, že každý den, například od pěti do šesti odpoledně budete provádět nějakou fyzickou aktivitu. Domluvte se s partnerem, kamarádkou či přítelem a sportujte spolu. V začátcích je dobré mít parťáka, někoho, s kým se „hecnete“ a vzájemně podpoříte.

„Motivace je to, díky čemuž začnete. Zvyk je to, díky čemuž v tom budete pokračovat.“ Jim Ryan

Přečtěte si také předchozí díly seriálu Elementy štěstí: Proč je zdravá výživa důležitá pro vaše psychické zdraví nebo Převezměte odpovědnost za svůj život.