Denní světlo je velice důležité pro pohodovou psychiku a šťastný život. Bez slunce, stejně jako bez vody a kyslíku, by zřejmě nebyl život na Zemi. Jaké má sluneční světlo účinky na člověka? Co je syndrom SAD? Zjistěte, jaký vliv na lidské biorytmy má hormon melatonin a proč mohou vaše zdraví ohrozit noční směny. Čtěte další díl seriálu Elementy štěstí.

Účinky slunečního světla, aneb „Kam nechodí slunce, chodí lékař.“

Už ve starém Egyptě a Řecku věděli o pozitivních účincích světla na lidský organismus. Zřejmě znáte rčení: „Kam nechodí slunce, chodí lékař.“, podle kterého se řídily naše babičky.

Sluneční světlo působí na tělesnou a psychickou pohodu člověka, optimální funkci celého organismu i jednotlivých orgánů. Ovlivňuje tedy celkový zdravotní stav. Když venku svítí sluníčko, hned máte lepší náladu a více energie.

Sluneční paprsky stimulují tvorbu hormonu štěstí – serotoninu, který ovlivňuje náladu a dalších hormonů, jež pozitivně působí proti ospalosti, únavě, posilují soustředěnost a potlačují možný vznik deprese.

UVA záření navíc aktivuje tvorbu vitamínů A a D. Vitamín D je důležitý pro stavbu kostí a zubů. Na pokrytí potřebné dávky podle vědců stačí, když vystavíte slunci obličej a ruce třikrát týdně po dobu patnácti minut.

Syndrom SAD – sezónní afektivní porucha

Na podzim a v zimě je bohužel denního světla málo. U některých lidí může dojít při nedostatku světla k sezónní afektivní poruše, neboli sezónnímu rozladění organismu. Syndrom SAD se projevuje zvýšenou únavou, ospalostí, sníženou aktivitou, zvyšováním tělesné hmotnosti nebo bolestí hlavy. Jak této poruše předcházet?

Světelná terapie

Snažte se být co nejvíce venku za denního světla. Denní světlo totiž pomáhá potlačovat únavu, a to i když je třeba pod mrakem.

Existují také různé typy biolamp. Biolampy se používají u pacientů trpících sezónní afektivní poruchou, ale i pro hojení ran, léčbu bolesti a kožních problémů.

Některá moderní wellness centra mají dokonce takzvané umělé „sluneční louky“, kde jsou speciální LED lampy se světelným spektrem blížícím se dennímu světlu.

Barevnost světla

Není světlo jako světlo. Různá barevnost a barevné spektrum světla může vyvolat odlišné pocity a nálady. Večer by měl člověk okolního světla ubrat a hlavně omezit jeho modrou složku, nepoužívat bílé světlo, ale spíš žluté, oranžové, podobně jako když zapadá slunce. Žluté teplé světlo vyzařují obyčejné žárovky svítící pomocí rozžhaveného vlákna. Studené světlo úsporných zářivek a LED světel se hodí spíš pro svícení přes den.

Melatonin a jeho vliv na lidský biorytmus

Stejně jako všeho jiného, i přemíra světla škodí. Melatonin, neboli hormon spánku, reguluje denní a sezónní biorytmy člověka. Produkce melatoninu je závislá na střídání světla a tmy.

Co je biorytmus? Biorytmus jsou jakési vnitřní hodiny člověka, které ovlivňují fyzickou i duševní kondici. Například, že mezi 10. hodinou a polednem vám to nejlépe myslí a dokážete se soustředit. Zatímco večer po 19. hodině jste v útlumu. Tento cyklus se každý den opakuje, a to zpravidla ve více vlnách.

Pokud svůj biorytmus narušíte, třeba cestováním do země v jiném časovém pásmu nebo tím, že půjdete po večírku spát až ve dvě hodiny ráno, budete se cítit druhý den ospalí a unavení. Trvá několik dní až týdnů, než si organismus na odlišný režim zvykne.

Po návratu z dovolené či jednom večírku se biorytmus zase stabilizuje. Avšak dlouhodobé narušování cyklů vede k poruchám spánku, nervozitě a k problémům se soustředěním.

Do jaké míry dokážou noční směny rozhodit lidský biorytmus?

Pracujete na směny? Noční směny „rozhodí“ v těle přirozený biorytmus. Na člověka mají stejný vliv jako jet lag – časový posun při dálkových trans-oceánských letech.

Moderní výzkumy zaměřené na vliv změny biorytmu dokázaly, že příliš málo spánku a spaní ve špatnou denní dobu může zvyšovat riziko cukrovky 2. typu, obezity, chorob srdce a cév. Studie, kterou zveřejnili britští a francouzští vědci v časopisu Occupational and Environmental Medicine popisuje, že po 10 letech směnného provozu dochází i k poškození paměti a zdravého myšlení.

V roce 2007 dokonce označila Světová zdravotnická organizace noční směny v pravidelné kombinaci s denními službami za pravděpodobný spouštěč rakoviny.

Pracujete-li ve směnném provozu, zkuste své zaměstnání přehodnotit. Možná jste teď mladí a žádné problémy nepociťujete, avšak mohou se objevit později.

Žijte raději během dne než v noci. A během slunečných dní načerpejte energii.

Čtěte další díly ze seriálu Elementy štěstí, například Elementy štěstí #1 – Co je štěstí a jak být šťastný? nebo Elementy štěstí #3 – Proč je zdravá výživa důležitá pro vaše psychické zdraví.