Dáváte si novoroční předsevzetí? Chcete od nového roku zhubnout, přestat kouřit nebo se naučit cizí jazyk? Zjistěte, jak si novoroční předsevzetí vybrat, splnit je i co dělat, aby motivace vydržela co nejdéle. Na co si dát pozor a v čem lidé často chybují? Čtěte v článku.

Která novoroční předsevzetí si lidé dávají nejčastěji?

Mezi nejčastější novoroční předsevzetí patří:

  • přestat kouřit
  • zhubnout
  • více sportovat
  • zdravě jíst a nepít tolik alkoholu
  • naučit se cizí jazyk

A které si dáváte vy? Přestat se nervovat, nestresovat se, naučit se něco nového, být lepším rodičem či více relaxovat? Ať už je vaše předsevzetí jakékoliv, pro jeho splnění je třeba ve svém životě něco změnit. K tomu je dobré si nejprve najít pořádný důvod. Takový, který je důležitý hlavně pro vás, ne pro ostatní.

Rozum a emoce – dva protiklady, které mezi sebou stále „bojují“

Napadla vás někdy otázka, proč cestu ke svému předsevzetí většina lidí časem vzdá? Jakákoliv změna totiž znamená výstup ze své komfortní zóny. Musíte změnit své každodenní zaběhlé návyky. Tomu se tělo podvědomě brání a snaží se vše vrátit do starých, pohodlných kolejí.

Inspirací k prvnímu kroku ke změně vám může být kniha Petra Ludwiga Konec prokrastinace. V knize najdete myšlenky, cvičení a nápady, které vám pomohou opustit či překonat svoji komfortní zónu.

V knize se například dozvíte, že každý člověk by se dal obrazně rozdělit na dva nezávislé tvory – na slona a jezdce. Slon symbolizuje emoce, jezdec rozum.

Jen si vzpomeňte, co se vám honí hlavou při pohledu na čokoládový dort? Rozum říká: „Sladkosti nejsou zdravé. Nejez to, ztloustneš. “ Emoce však říkají: „Vezmu si jen kousek, ten mi neublíží. Omezím sladké až od zítřka.“

Jak dodržet a splnit si své novoroční předsevzetí? Využijte 8 tipů:

1) Předsevzetí si jasně definujte

Chcete žít zdravěji? Slib, že začnete žít zdravěji, je moc obecný. Určete si konkrétně, co přesně pro změnu uděláte. Například, že sladkost si dáte jen v sobotu, pečivo pouze k snídani, vína vypijete vždy maximálně 2 dcl, tvrdý alkohol vyřadíte ze svého nápojového režimu úplně. Půjdete si 3× týdně zaběhat a denně si najdete alespoň 15 minut jen pro sebe, na relaxaci.

2) Předsevzetí vybírejte s rozumem

Dát si za cíl, že zhubnete 10 kilogramů za měsíc, není dobrý nápad. Lidé mají často sklon se při výběru předsevzetí přeceňovat. Pokud si dáte příliš velké předsevzetí, zřejmě brzy selžete. Definujte si raději několik malých cílů než jeden velký. Při postupném plnění malých cílů uvidíte výsledky, které vás budou motivovat dál.

Je také důležité si svůj záměr naplánovat s dostatečným předstihem, psychicky se na něj připravit a vytvořit si plán. Stanovení si svého předsevzetí 31. prosince, 5 minut před půlnocí, navíc s pár deckami alkoholického nápoje v sobě, si možná ráno ani nebudete pamatovat, natož na něm začít pracovat.

3) Zvolte si jen jedno předsevzetí

Chcete-li se zbavit více zlozvyků, anebo si vybudovat několik nových návyků najednou, začněte nejprve jen s jedním. Naplánujte si pouze jednu změnu za měsíc. Jakmile se stane první návyk součástí vašeho života, teprve pak přidejte další.

4) Sdílejte své zážitky a zkušenosti se stejně smýšlejícími lidmi

Plánujete začít běhat a příští rok uběhnout maraton? Chcete se naučit cizí řeč nebo začít fotografovat? Sledujte blogy, čtěte články a knihy, zajděte na kurz zaměřující se na vaši oblast zájmu.

Přijdete se do komunity stejně smýšlejících lidí, třeba do různých skupin na Facebooku. Sdílejte s nimi své úspěchy, ale i strasti. Ptejte se na zkušenosti ostatních, požádejte o rady.

5) Podívejte se na motivační filmy

Motivace je důležitá. Každý občas potřebuje povzbudit. Pusťte si čas od času nějaký motivační film. Zlepší vám náladu a „nakopne“ vás. Inspirací mohou být i motivační obrázky, které si umístíte třeba na ledničku nebo jiné dobře viditelné místo.

6) Dejte vědět o svém předsevzetí ostatním

Řekněte o svém záměru něco ve svém životě změnit rodině, přátelům a známým. Pohlídají vás, podpoří a nebudou vás nutit do něčeho, co nechcete. Chcete-li například omezit konzumaci alkoholu, na oslavě vás pak třeba podpoří a nenalijí panáka. Anebo možná nebudou ve vaší společnosti kouřit, pokud chcete s kouřením přestat.

7) Nevzdávejte to hned při prvním nezdaru

Nikdo není dokonalý. Připravte se na to, že v průběhu roku nastanou krizové situace. Nějaký ten prohřešek není důvodem k tomu, že své předsevzetí vzdáte. Zapomeňte na něj a postupujte dál podle svého plánu.

8) Všímejte si pokroků, pochvalte se

Ohlédněte se například po každém 1 měsíci zpět. Vzpomeňte si, jakým člověkem jste byl či byla tenkrát a jakým jste teď. Porovnávejte se jen sami se sebou, ne s ostatními.

Mají novoroční předsevzetí vůbec smysl?

S dietou a očistnou kůrou počkejte raději na jaro.

„Nejlepším obdobím pro změnu je jaro. Zima je pro tělo spíše obdobím klidu. Teploty jsou nízké a tělo hromadí víc tuku. Když na jaře vyjde slunce a začnou kvést květiny, najednou nás to táhne ven. Svítí-li sluníčko, máme hned lepší náladu a energii. Pokud chcete změnit životní styl, březen je k tomu přirozenější.“ Zmiňuje výživová poradkyně a doktorka Kateřina Cajthamlová v internetovém magazínu OnaDnes.cz.

Tip: Kolik životních úspěchů „jde na vrub“ předsevzetí?

Napište si na papír pět svých největších životních úspěchů. Teď se na ně podívejte a zkuste si vzpomenout, kolik z nich bylo výsledkem novoročního předsevzetí.

Co se vám tím snažím sdělit? Když chcete začít nějakou změnu, začněte kdykoliv. Nejlépe ještě dnes. Převezměte odpovědnost za svůj život teď hned. Nečekejte až na 1. ledna.

Cítíte, že něco ve vašem životě není v pořádku? Zbavte se negativních pocitů. Vyzkoušejte audio terapii nebo využijte úvodní konzultace zdarma.