Podzim. Dny se krátí, teploty klesají a sluníčka je čím dál méně. Nechce se vám chodit ven do sychravého počasí, hůře vstáváte a máte špatnou náladu? Podzimní deprese trápí čím dál více lidí. U většiny jde však naštěstí jen o špatnou náladu spojenou s nedostatkem slunečních paprsků. Jak se zbavit podzimní deprese a co na ni pomáhá? Čtěte v článku.

Jak poznáte, že máte podzimní depresi?

Hlavním příznakem podzimní deprese je únava. Máte špatnou náladu nebo se vaše nálady často střídají. Do ničeho se vám nechce. Cítíte pocity unavenosti, přecitlivělosti, možná i špatně spíte.

Každé roční období působí na člověka jiným způsobem. Během léta jste aktivní, ale na podzim vaše energie klesá. To je normální. I příroda se ukládá k zimnímu spánku.

„Dokud lidé neobjevili elektřinu, prostě zalezli do peřin se slepicemi a respektovali přirozené biorytmy. Dnes chtějí být aktivní a výkonní po celý rok, a na to jejich tělo reaguje únavou a melancholií. “ říká kolegyně psycholožka Jana Wiesnerová.

Jak podzimní depresi předcházet?

Otužujte se

Začněte chodit 1× týdně do sauny nebo se několikrát v týdnu sprchujte střídavě teplou a studenou vodou. Otužováním stimulujete krevní oběh, posilujete svaly a srdce. Zvyšujete odolnost celého organismu. Lépe pak odoláte teplotním výkyvům a vyhnete se sezónním nachlazením a nemocem.

Hýbejte se, sportujte

Choďte tančit, plavat nebo běhat. Pokud nemáte zkušenosti s běháním, pro začátek začněte s indiánským během – střídavá chůze a běh. Zřejmě už víte, že během sportu, ale i sexu tělo vyplavuje hormon štěstí – endorfin.

Endorfin způsobuje dobrou náladu, pocity štěstí, tlumí bolest. Hladina endorfinů vzrůstá už po desetiminutovém cvičení.

Zvyšte přísun vitamínů a minerálů

Na dobré náladě se také podílí hormon serotonin. Tvorbu serotoninu podporují potraviny jako kvalitní sýry, vejce, tuňák, celozrnné pečivo, luštěniny, listová zelenina, ale i banán a čokoláda, dále také minerální látky vápník a hořčík, které najdete v mléčných výrobcích a ořeších. Vlašské ořechy, sušené meruňky a švestky obsahují draslík, který přispívá ke správnému fungování nervové soustavy.

Jezte pravidelně hodně ovoce a zeleniny s velkým obsahem vitamínu C. Občas si kupte kvalitní minerální vodu, třeba Magnesii či Mattoni.

Hodně sviťte

Na tvorbu hormonu serotoninu má velký vliv světlo. Sluneční světlo přirozeným způsobem stimuluje produkci serotoninu a dává tělu signál k zastavení tvorby melatoninu, který si tělo tvořilo v noci. Proto se nedostatek tohoto hormonu projevuje hlavně na podzim a v zimě, kdy je málo slunce.

Pokud svítí venku sluníčko, vyrazte na výlet do přírody nebo na hory. Tím, že si dopřejete dostatek přirozeného světla, budete mít hned lepší náladu a energii do života. Procházka v lese či u břehu řeky vám pomůže také urovnat myšlenky v hlavě.

Pravidelně spěte

Snažte se chodit spát přibližně ve stejnou dobu a spěte 7-8 hodin. Vhodná délka spánku je individuální. Někomu stačí 7 hodin, jiný potřebuje 8. Kvalitní spánek váš organismus zregeneruje.

Jak si užít podzim i přes zamlžené okno?

Udělejte si domácí pohodu a navoďte poklidnou atmosféru. Doma ukliďte, zapalte svíčku a uvařte třezalkový čaj. Třezalka je nejlepší bylinkou proti mírné a střední depresi. Na chvíli se zastavte, relaxujte. Přečtěte si třeba knížku.

Síla aromaterapie

Aromaterapie je vlastně „léčba vůní“. Na trhu najdete různé aromalampy, éterické oleje i vonné svíčky. Vybírejte však přírodní oleje a vůně bez chemických přísad – petroleje, ropných derivátů.

Jakou vůni zvolit? Citrusy a granátové jablko vás povzbudí, levandule a santalové dřevo zase uklidní. Oblíbená je také skořice a růže.

Užijte si barevný podzim!