Pocity strachu, nebezpečí, studený pot, zrychlený tep. Zažíváte pocity úzkosti? Úzkost zažije několikrát za život snad každý člověk. Pokud úzkost trvá krátkou dobu a má přiměřenou intenzitu, je to normální. Strach vás dokonce motivuje k lepším výkonům. Problém nastává ve chvíli, kdy se úzkostné stavy často vracejí a hraničí až v panickou úzkost. Zjistěte, jak se úzkost projevuje, její příčiny i jak se jí zbavit.

Co je úzkost

Co je úzkost? Úzkost je pocit strachu a obavy. Jsou to negativní pocity ve vaší hlavě. Bojíte se, že něco nezvládnete, nemáte důvěru k ostatním, nevěříte si. Těžký stav úzkosti se dokonce projevuje jako panický strach ze smrti nebo z toho, že se něco zlého stane.

Úzkost může trvat krátce, ale i dlouhodobě. Pokud máte úzkostné stavy delší dobu, anebo se vám vracejí, možná trpíte úzkostnou poruchou. Intenzita úzkosti je různá. Od lehkého napětí, nervozity až po stav paniky. Obecně bývají úzkostnější spíše ženy než muži.

Mírné pocity úzkosti jsou normální a prožívá je každý člověk

Úzkost je pro člověka v kritických situacích důležitá. Pomáhá organismu se bránit a vyhnout nebezpečí. Dokonce zvyšuje výkon a motivaci. Pokud však přeroste určitou míru, vede k vnitřnímu zmatku a silným negativním emocím.

Jak se úzkost projevuje?

K psychickým projevům úzkostné poruchy patří nejistota, nerozhodnost, podceňování se, nervozita, podrážděnost, přecitlivělost a lekavost. Mezi úzkosti se řadí i různé druhy fóbií, třeba strach z pavouků, výšek či uzavřených prostor.

Tělesných příznaků úzkosti je mnoho. Například bušení srdce, pocit tlaku na hrudníku, bolest nebo motání hlavy, dále zalehnutí uší, nevolnost, nechuť k jídlu, ale také únava, zimnice či poruchy spánku.

Úzkost a její příčiny

Někdy si příčinu úzkosti uvědomujete, třeba když máte strach z výšky či uzavřeného prostoru. Jindy však nejste schopni určit, odkud tento nepříjemný emoční stav přichází.

V některých případech mohou být původem úzkosti buď dědičné předpoklady, anebo negativní vzorce z dětství – při nedostatku lásky, porozumění a uznání.

Je toho na vás moc? Máte problematický partnerský vztah? Nestíháte v práci? Z takových problémů vzniká stres. A ten je hlavním spouštěčem úzkostných stavů.

Panická a separační úzkost

Panická úzkost

Panický záchvat se projevuje silnou úzkostí až hrůzou. Vznikne náhle a bez zřejmé příčiny. Může vás potkat při procházce parkem nebo když ležíte v posteli. Během záchvatu má postižený člověk strach z omdlení a ze smrti.

Projevují se u něho silné tělesné příznaky úzkosti – bušení srdce, motání hlavy, zvracení, třes, mravenčení rukou či nohou. Panická úzkost trvá jen několik minut. Těmto záchvatům se také říká panická ataka.

Separační úzkost

Separační úzkost je jednou z typů úzkostí, kterými trpí děti, ale i zvířata. U dětí se většinou objevuje v 6 až 12 měsících života. Jindy se projeví v 18. měsíci, ale i u předškoláků.

Kdykoliv se maminka vzdálí od dítěte, dítě začne plakat, protože se bojí, že se už maminka nevrátí. Separační úzkost je však normálním projevem vývoje dítěte, který trvá pár měsíců.

Jak se zbavit úzkosti?

Vážné formy psychických poruch léčí psychoterapeuti pomocí léků proti úzkosti. Někdy pomohou antidepresiva. Léky však neřeší příčinu vašich problémů.

Lidé trpící úzkostí a depresí mají tendenci se rychle těchto negativních pocitů zbavit, potlačit je různými činnostmi – nakupováním, sledováním televize, v horším případě pitím alkoholu. Jenže sami před sebou neutečou.

Přemýšleli jste už nad tím, co vlastně tyto nepříjemné myšlenky signalizují? Jsou to vlastně takové „červené kontrolky“, které vás upozorňují, že je něco v nepořádku.

Jak na úzkost? Nejprve se zamyslete nad svým životem a situacemi, se kterými se každý den setkáváte. Snažte si uvědomit, kdo nebo co ve vás negativní myšlenky vyvolává. Jak se cítíte, když myslíte na něco nepříjemného, jste v depresi nebo vás něco bolí?

Postavte se strachu „čelem“. Naslouchejte svým pocitům a nepotlačujte je. Jinak se nejspíš ozvou mnohem silněji – formou úzkosti nebo deprese.

Jak správně pracovat se svými nepříjemnými pocity, jak je pochopit a postupně se jich zbavit, vám pomůže terapeut.